PROREKTOR DS. ORGANIZACJI I ROZWOJU UCZELNI
- Prorektor ds. organizacji i rozwoju uczelni prof. dr hab. inż. Stefan Domek jest odpowiedzialny za działania w zakresie modernizacji i rozwoju uczelni. Do spraw objętych zakresem obowiązków prorektora ds. organizacji i rozwoju uczelni należy:
- monitorowanie struktur organizacyjnych uczelni i inicjowanie transformacji strukturalnych;
- koordynowanie prac nad strategią rozwoju uczelni i nadzór nad jej realizacją;
- merytoryczne przygotowywanie projektów uchwał senatu oraz nadzór nad opracowaniem aktów wewnętrznych normatywnych i technicznym wprowadzaniem ich w życie;
- przedstawianie prognoz i projektów rozwoju uczelni w zakresie jej infrastruktury dydaktycznej i naukowej wraz z ich zabezpieczeniem finansowym;
- nadzór nad rozwojem i funkcjonowaniem infrastruktury informatycznej uczelni;
- opracowywanie projektu podziału dotacji podmiotowych MNiSW na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymanie mienia uczelni, w tym remonty;
- opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach objętych zakresem obowiązków;
- zastępstwo prorektora ds. nauki podczas jego nieobecności.
- Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni podporządkowana jest komórka administracji centralnej – Dział Organizacyjno-Prawny.
- Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni podporządkowana jest jednostka ogólnouczelniana – Uczelniane Centrum Informatyki.
- Prorektor ds. organizacji i rozwoju uczelni sprawuje nadzór nad:
- Akademickim Centrum Informatyki;
- Akademickim Ośrodkiem Jeździeckim;
- Ośrodkiem Doświadczalnym w Lipniku i Ostoi;
- Ośrodkiem Szkoleniowo-Badawczym w Zakresie Energii Odnawialnej w Ostoi.
- Prorektor ds. organizacji i rozwoju uczelni współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla swojego zakresu obowiązków.
PROREKTOR DS. NAUKI
- Prorektor ds. nauki prof. dr hab. inż. Jacek Przepiórski jest odpowiedzialny za rozwój naukowo-badawczy uczelni. Do spraw objętych zakresem obowiązków prorektora ds. nauki należą:
- całokształt działań uczelni w zakresie planowania, organizowania i finansowania badań naukowych oraz wspieranie przedsiębiorczości w środowisku akademickim;
- nadzór nad wnioskami o dofinansowanie projektów badawczych oraz projektów z funduszy zewnętrznych, zawieranie umów w tym zakresie oraz nadzór nad ich realizacją;
- prawidłowe wykorzystanie przyznanych uczelni środków przeznaczonych na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz rozbudowę infrastruktury badawczej;
- stymulowanie rozwoju kadry naukowej uczelni oraz jednostek w kierunku uzyskiwania praw do nadawania stopni naukowych;
- działania związane z wynalazczością i ochroną patentową;
- działania związane z kontaktami naukowymi uczelni z podmiotami zagranicznymi i krajowymi;
- podejmowanie działań i inicjatyw w zakresie pozyskiwania funduszy pozabudżetowych, dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych oraz rozbudowy infrastruktury badawczej;
- opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach objętych zakresem obowiązków;
- zastępstwo prorektora ds. organizacji i rozwoju uczelni podczas jego nieobecności.
- Prorektorowi ds. nauki podporządkowane są następujące komórki administracji centralnej:
- Dział Nauki;
- Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej.
- Prorektor ds. nauki sprawuje nadzór nad:
- Biblioteką Główną;
- Wydawnictwem Uczelnianym;
- Regionalnym Centrum Innowacji i Transferu Technologii.
- Prorektor ds. nauki współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla swojego zakresu obowiązków.
PROREKTOR DS. KSZTAŁCENIA
- Prorektor ds. kształcenia dr hab. Bożena Śmiałkowska, prof. nadzw. jest odpowiedzialna za rozwój oferty dydaktycznej uczelni oraz jakość kształcenia. Do spraw objętych zakresem obowiązków prorektora ds. kształcenia należą:
- nadzór nad doskonaleniem wewnętrznego systemu jakości kształcenia w uczelni;
- koordynacja działań związanych z uprawnieniami do prowadzenia studiów wyższych oraz studiów doktoranckich;
- koordynacja działań zmierzających do uruchamiania nowych kierunków studiów i specjalności, zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy, oraz znoszenia kierunków studiów;
- działanie na rzecz rozwoju kształcenia w językach obcych i umiędzynarodowienia studiów prowadzonych w uczelni;
- koordynacja prac związanych z procesami przygotowania jednostek do krajowej i międzynarodowej akredytacji studiów;
- działanie na rzecz wymiany krajowej studentów i doktorantów w ramach zawartych umów i porozumień dotyczących kształcenia;
- koordynacja prac związanych z opracowaniem i wdrożeniem systemu kształcenia na odległość;
- nadzór nad właściwą obsadą kadrową kierunków studiów;
- nadzór nad zgodnością z ramami kwalifikacji programów studiów, w tym planów studiów;
- nadzór nad systemem ECTS oraz systemem informatycznym KRK-Sylabus;
- nadzór i koordynacja planowania i realizacji rocznego wymiaru godzin dydaktycznych, godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich oraz jednostek dydaktycznych uczelni;
- nadzór nad realizacją dodatkowych zajęć dydaktycznych oraz realizacją potwierdzania efektów uczenia się;
- nadzór nad realizacją zadań związanych ze stwarzaniem warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi;
- nadzór nad postępowaniem przy zawieraniu umów cywilnoprawnych na wykonanie zajęć dydaktycznych i podpisywanie tych umów;
- nadzór nad studiami doktoranckimi i podyplomowymi oraz kursami dokształcającymi, kontrola prawidłowości decyzji wydawanych przez kierowników tych studiów i kursów;
- sprawy stypendialne i dyscyplinarne doktorantów oraz sprawy doktorantów cudzoziemców studiujących w pełnym cyklu kształcenia (np. decyzje przyjęcia na studia, decyzje związane z przebiegiem studiów, umowy o odpłatności za studia, wnioski o akademik);
- rozpatrywanie odwołań od decyzji wydziałowych komisji stypendialnych dla doktorantów, o ile niepowołana jest wydziałowa odwoławcza komisja stypendialna;
- rozdział miejsc w domach studenckich dla doktorantów;
- współpraca z sejmikiem samorządu doktorantów i organizacjami doktoranckimi;
- podejmowanie działań i inicjatyw w zakresie pozyskiwania środków przez uczelnię w ramach programów unijnych, dotyczących rozwoju różnych form kształcenia;
- opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach objętych zakresem obowiązków;
- zastępstwo prorektora ds. studenckich podczas jego nieobecności.
- Prorektorowi ds. kształcenia podporządkowana jest komórka administracji centralnej – Dział Kształcenia.
- Prorektor ds. kształcenia sprawuje nadzór nad Centrum Egzaminacyjnym Języków Obcych.
- Prorektor ds. kształcenia współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla swojego zakresu obowiązków.
PROREKTOR DS. STUDENCKICH
- Prorektor ds. studenckich dr hab. inż. Arkadiusz Terman jest odpowiedzialny za działalność dydaktyczną uczelni. Do spraw objętych zakresem obowiązków prorektora ds. studenckich należą:
- organizacja toku studiów w uczelni;
- prowadzenie albumu studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych;
- prowadzenie księgi dyplomów;
- nadzór nad prowadzeniem dokumentacji studiów studentów na poszczególnych wydziałach uczelni;
- kontrola prawidłowości decyzji wydawanych przez dziekana, dotyczących studentów (np. skreśleń z listy studentów, przeniesień, reaktywacji);
- rekrutacja na studia obywateli polskich oraz cudzoziemców;
- nadzór nad realizacją praktyk studenckich, praktyk zawodowych i staży międzynarodowych;
- działanie na rzecz wymiany zagranicznej studentów i doktorantów w ramach zawartych umów i porozumień dotyczących działalności dydaktycznej,
- dysponowanie studenckim funduszem pomocy materialnej;
- przygotowywanie budżetu Osiedla Studenckiego i nadzór nad jego realizacją;
- funkcjonowanie domów studenckich (regulaminy i ich przestrzeganie oraz rozdział miejsc w domach studenckich);
- koordynowanie działalności kulturalnej, wychowawczej, naukowej i sportowej studentów;
- współpraca z samorządem studenckim i organizacjami studenckimi;
- system wyróżnień studentów uczelni, w tym zasad wpisu do Złotej Księgi ZUT;
- sprawy badań lekarskich studentów;
- sprawy ubezpieczenia zdrowotnego studentów;
- sprawozdawczość dotycząca spraw studenckich objętych oddzielnymi przepisami;
- sprawy dyscyplinarne studentów;
- nadzór nad współpracą uczelni ze szkołami ponadpodstawowymi;
- nadzór nad konkursami przedmiotowymi dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych;
- opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach objętych zakresem obowiązków;
- zastępstwo prorektora ds. kształcenia podczas jego nieobecności.
- Prorektorowi ds. studenckich podporządkowane są następujące komórki administracji centralnej:
- Dział ds. Studenckich;
- Dział Mobilności Międzynarodowej.
- Prorektor ds. studenckich sprawuje nadzór nad Osiedlem Studenckim.
- Prorektor ds. studenckich współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi, właściwymi dla swojego zakresu obowiązków.
KANCLERZ
- Kanclerz mgr Adrianna Gudzowska kieruje administracją i gospodarką uczelni, podejmuje decyzje dotyczące mienia w zakresie zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych w ustawie lub statucie dla organów uczelni.
- Kanclerz podlega bezpośrednio rektorowi.
- Kanclerz realizuje swoje zadania przy pomocy:
- kwestora, który jest zastępcą kanclerza;
- zastępcy kanclerza ds. techniczno-gospodarczych;
- kierowników komórek administracji bezpośrednio podporządkowanych, którym ustala zakres obowiązków i kompetencji, z wyłączeniem kwestora, którego obowiązki i uprawnienia jako głównego księgowego regulują odrębne przepisy.
- Do obowiązków i kompetencji kanclerza należy w szczególności:
- w zakresie organizacji pracy administracji:
- organizowanie i koordynowanie oraz nadzorowanie pracy komórek oraz pracowników administracji bezpośrednio mu podporządkowanych, a w pionach organizacyjnych podległych rektorowi i prorektorom oraz kwestorowi, na wydziałach i w jednostkach pozawydziałowych – w uzgodnieniu z kierującymi pionami i kierownikami jednostek,
- wydawanie poleceń służbowych, regulaminów i instrukcji w zakresie nadzoru funkcjonalnego nad działalnością gospodarczo-administracyjną i finansową;
- w zakresie spraw pracowniczych:
- wnioskowanie do rektora w sprawach kadrowych pracowników bezpośrednio mu podległych,
- opiniowanie wniosków kadrowych kierowników jednostek w stosunku do pracowników obsługi,
- sprawowanie nadzoru nad zapewnianiem podległym pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy pracowników administracji i obsługi, w tym nad właściwym rozkładem czasu pracy;
- w zakresie prowadzonej przez uczelnię działalności socjalnej – administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i w tym zakresie podejmowanie decyzji w imieniu rektora jako pracodawcy, także w odniesieniu do związków zawodowych;
- w zakresie spraw inwestycyjnych i remontowych sprawowanie nadzoru nad całością spraw, a w szczególności:
- przedstawianie rektorowi propozycji planu inwestycji i remontów finansowanych przez jednostki oraz inwestycji i remontów finansowanych ze środków centralnych, przy uprzednim uzgodnieniu tych planów z kierownikami jednostek,
- zawieranie umów o roboty budowlane, remontowe i inwestycyjne, w odniesieniu do których przyznane zostały środki finansowe,
- nadzorowanie przygotowania, realizacji i odbioru robót budowlanych, w tym ich rozliczenie;
- w zakresie zamówień publicznych
- nadzorowanie przygotowania stosownych procedur wewnętrznych umożliwiających przeprowadzenie udzielania zamówień publicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi,
- w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane, związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości oraz sprawami socjalno-bytowymi:
- odpowiadanie za ich planowanie,
- akceptowanie trybu zamówienia publicznego,
- podejmowanie decyzji przewidzianych dla rektora w przepisach wewnętrznych dotyczących realizowania zamówień publicznych,
- w odniesieniu do zamówień publicznych innych, niż wyżej wymienione, odpowiadanie za planowanie, przygotowanie i przeprowadzenie postępowania na zamówienie publiczne;
- w zakresie gospodarki mieniem uczelni:
- zarządzanie mieniem uczelni, a w przypadku mienia będącego w dyspozycji jednostek organizacyjnych – za pośrednictwem kierowników tych jednostek,
- zapewnianie prawidłowej eksploatacji budynków, a w odniesieniu do budynków użytkowanych przez poszczególne jednostki organizacyjne uczelni – w uzgodnieniu z ich kierownikami, w szczególności zaś zapewnianie:
- ciągłej dostawy mediów,
- dozoru obiektów,
- przeglądów technicznych obiektów budowlanych,
- właściwego zabezpieczenia warunków BHP, przeciwpożarowych itp.
- nadzorowanie racjonalnej gospodarki mieniem, w tym zawieranie umów najmu lub dzierżawy, składników mienia w zakresie niezastrzeżonym dla organów uczelni albo kierowników danych jednostek organizacyjnych,
- ustalanie, w porozumieniu z właściwymi ciałami opiniotwórczymi, jeżeli jest to wymagane przepisami wewnętrznymi, stawek odpłatności za korzystanie ze składników mienia przez osoby trzecie,
- podejmowanie decyzji w zakresie gospodarki środkami trwałymi i materiałami, dotyczącymi:
- likwidacji i przeceny środków trwałych i materiałów do kwoty 20.000 zł,
- sprzedaży zbędnych środków trwałych, przedmiotów i materiałów do kwoty 20.000 zł,
- akceptacji protokołów komisji likwidacyjnej oraz zatwierdzanie rozliczeń i obciążeń za wynikłe różnice inwentaryzacyjne,
- ustalania rejonów majątkowych i powoływania komisji likwidacyjnych dla rejonów.
- w zakresie organizacji pracy administracji: